VENLO – Na een rit met historisch materieel – voor de kenners: de Mat ‘46, ook bekend als de ‘muizeneus’- was minister Cora van Nieuwenhuizen aanwezig bij de feestelijke oplevering van de spoorontsluiting. Zij gaf het officiële startsein voor de aanleg van de Railterminal Greenport Venlo. Dat wordt de grootste inlandse terminal voor het laden en lossen van containers.

‘Het spoor is klaar. Binnen de tijd en binnen het budget. Venlo kan straks, als ook de Railterminal klaar is, XXL-treinen ontvangen; treinen van 740 meter. Eén zo’n trein staat gelijk aan 54 vrachtwagens. Op jaarbasis heb je het dan over tienduizenden vrachtwagens die niet de weg op hoeven. En daarmee een enorme vermindering van de CO2-uitstoot’, aldus minister Van Nieuwenhuizen.

Deputé Joost van den Akker Venlo als Europoort van Rotterdam-Oost en Ruhrgebied-West, als ware het die Zwei Brüder. Voor XXL-treinen van >700m, scheelt dat 10.000en treinen per jaar! Deze grootste inland railterminal van Europa is essentieel voor de duurzame ontwikkeling van de regio Venlo als logistieke hotspot!’

Kosten
Het nieuwe en verlegde spoor heeft 50 miljoen euro gekost. Het Rijk heeft daarvan de helft betaald, de provincie 20 miljoen en de gemeente Venlo 5 miljoen. De verwachting is dat de railterminal op Trade Port Noord in september in gebruik kan worden genomen. Op de railterminal kunnen dan per dag 12 treinen worden geladen en gelost.

Cabooter
De Cabooter Group uit Venlo gaat de terminal beheren en investeert er ruim 20 miljoen in. Het logistieke bedrijf verwacht van hieruit in de toekomst goederen over het spoor naar heel Europa te kunnen versturen. En zelfs nog verder. De railterminal is volledig elektrisch bereikbaar.