Fotografie: Petra Lenssen

Door kennis en kunde op een andere manier in te zetten, dragen verschillende bedrijven een steentje bij in de strijd tegen het coronavirus. Ze schakelen over op producten en diensten die juist nu hard nodig zijn. Van desinfecterende handgel tot werkplekseparatoren en inrichtingsplannen om werken in de ‘1,5 meter-economie’ mogelijk te maken. Een rondgang langs de ondernemers van de Helichem Groep, Akarton en CAS Exhibition Partners.

Tekst: Wesley Hegge

Bij Helichem BV, onderdeel van de Helichem Groep, in Belfeld rollen flesjes handgel van de lopende band. ‘WHO Handgel’ prijkt op het etiket. “Ik ben enorm trots op onze medewerkers”, zegt directeur Floor Vossen. “Door de laboranten, inkoopmanagers, productmanager en productiemedewerkers is hard gewerkt om dit product in een recordtijd van twee weken in de markt te zetten.”

Helichem Groep
De handgel is bestemd voor de zorg. Niet elk bedrijf mag zomaar bacterie- en virusdodende middelen maken. Er worden strenge eisen gesteld. “We hebben bij het ministerie van Volksgezondheid een toelating aan moeten vragen. Het ministerie heeft in het kader van de coronacrisis een vrijstelling afgegeven voor het op de markt brengen van hand-desinfectiemiddelen, zoals geformuleerd door de World Health Organisation (WHO). Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Inmiddels produceren we honderdduizenden liters per maand. Het is mooi dat je van waarde kunt zijn voor ziekenhuizen en zorginstellingen.”

Ze is inmiddels de volgende generatie van het familiebedrijf dat meer dan vijfhonderd reinigings- en onderhoudsproducten en coatings maakt en levert. Net als haar vader neemt ze het stokje over in een roerige tijd. “Begin jaren tachtig verkeerde de economie ook in een dieptepunt”, zegt Henk Vossen. “Wat ik direct geleerd heb, is dat de schoonmaak altijd doorgaat. Crisis of niet. Wat dat betreft zijn we redelijk crisis-ongevoelig. Scholen zijn bijvoorbeeld grote gebruikers. Al is het minder hard, we merken de gevolgen van de crisis. We leveren ook aan de horecagroothandel. Dat is grotendeels stilgevallen, maar we merken dat het weer langzaam aan het aantrekken is.”

De productie van desinfecterende handgel voor de zorg blijft voorlopig doorgaan, legt Floor Vossen uit. “De vraag is nog groot. Het is lastig om in de toekomst te kijken, maar we verwachten dat we tot het najaar blijven produceren. We maken ons wel enige zorgen over de prijzen van grondstoffen. Zo is de prijs van alcohol, waar het desinfectiemiddel voor minimaal zeventig procent uit bestaat, fl ink gestegen. Het is de vraag of we ook bij de reguliere producten voor kostprijsverhogingen komen te staan.”

Ook haar broer Jasper zit in de directie van de Helichem Groep. Hij is directeur van De Lange BV, leverancier van grondstoffen van natuurlijke oorsprong. Voordat de coronacrisis uitbrak, zijn er plannen gemaakt voor de uitbreiding van de Helichem Groep op de huidige locatie. “Dat gaat gewoon door. We groeien uit ons jasje. Hygiëne komt door corona alleen maar hoger in het vaandel te staan.”

CAS Exhibition Partners
Een stukje verderop in Belfeld ligt CAS Exhibition Partners. Het is een van de grotere standbouwers van Nederland. Vlak voor het aanbreken van het hoogseizoen sloeg de coronacrisis hard toe. “We zouden een drukke periode tegemoet gaan met een mooie orderportefeuille met talloze beurzen en congressen”, zegt eigenaar Niels Canjels. “Maar alle evenementen werden geannuleerd. We werden medio maart daardoor plotseling geconfronteerd met een lege planning.”

Het zit niet in zijn aard om bij de pakken neer te zitten. “De ontwikkelingen hebben me aan het denken gezet. Ik ben me gaan heroriënteren waar ik met CAS Exhibition Partners een bijdrage kan leveren. We hebben alles in huis om het hele proces van concept naar de stand op de beurs in eigen beheer te houden. Deze diensten kun je ook op een andere manier inzetten door bedrijven in te richten voor de 1,5 meter-economie.” De toegevoegde waarde ligt in het adviseren en meedenken. “Op de eerste plaats het opnieuw of anders inrichten van een werkplek. Door scheidingswanden te plaatsen of op te hangen aan het plafond. Of door signing aan te brengen. We ontwikkelen een totaalplan waarbij alle producten op maat worden gemaakt.”

Canjels ziet dat ook veel beurzen dit najaar worden uitgesteld. “Daarbij zie ik voor de middellange termijn dat corona blijvende veranderingen teweeg gaat brengen. Er zal minder massaal naar beurzen gereisd worden. Er ontstaan alternatieven zoals inhouse events. Dat is kleinschalig, maar met dezelfde beleving als een beursstand. Denk aan een roadshow. Een bedrijf kan hiervoor bijvoorbeeld bij ons een speciale truck laten inrichten om mee door Europa te reizen.”

Akarton
Ook Akarton helpt bij het omgaan met het nieuwe normaal. De onderneming, gelegen op bedrijventerrein Noorderpoort, heeft dertig jaar ervaring in de ontwikkeling, productie en levering van (golf)karton verpakkingen en displays. “We kregen de vraag van een klant om kartonnen platen tussen werkplekken te zetten”, zegt eigenaar Mike Noldus. “Het was een noodoplossing. Dat moest beter kunnen.”

Zo zegt, zo gedaan. Binnen twee dagen werden de werkplekseparatoren ontwikkeld. “Ze zijn gemaakt van sterk, honderd procent FSC gecertificeerd golfkarton en zijn volledig te recyclen. De richtlijnen van het RIVM drukken we af op het karton en ze kunnen ook als prikbord of dergelijke worden gebruikt.”

Dankzij de wanden kunnen medewerkers veilig naast elkaar werken. Er zijn vier varianten bedacht: voor staand en/of zittend werk, met of zonder venster. “Maatwerk is ook mogelijk. De vraag is groot. Via een snel opgezet dealernetwerk zijn deze producten inmiddels al binnen Europa in acht landen verkrijgbaar. Ook in de regio maken bedrijven en instellingen gebruik van de separatoren. Ze zijn geschikt voor kantooromgevingen, maar ook in productiehallen zijn ze ideaal. Het is een goedkope oplossing. De kostprijs is grofweg een twintigste van de kostprijs van de kunststof variant. Bovendien is karton bestendiger tegen het virus dan kunststof.”

Akarton wordt uiteraard ook geraakt door de crisis. “We maken dit jaar veel minder winkeldisplays. De separatoren die wij nu maken zijn een compensatie voor dat deel van ons omzetverlies, maar we realiseren ons dat dit geen permanente oplossing zal bieden.”