Cyrus en Valuas, fietsen en bromfietsen, waren ooit Venlo’s roem, de rijwiel- en motorrijwielenfabriek Jac. Franssen & Zonen was één van de oudste (opgericht in 1884) tweewielerfabrikanten van Nederland, maar is al weer 35 jaar geschiedenis. 

De historische rijwielvereniging ‘De Oude Fiets’ (www.oudefiets.nl) heeft nu een boek uitgegeven met de geschiedenis van het bedrijf, dat overigens in Tegelen zijn oorsprong had. 

Boek
Het boek, honderdzestig bladzijden dik, is geschreven door Aad Streng en Otto Beaujon, leden van de vereniging. Leden van de familie Franssen hebben spontaan hun privé documentatie, archieven en herinneringen ingebracht; met informatie uit honderd jaar vakbladen als raamwerk. Het boek geeft daarbij een overzicht van de grote variëteit aan fietsen, motorrijwielen en bromfietsen die de fabriek gedurende de honderd jaar van haar bestaan heeft gemaakt. De Franssens hebben het merk altijd een smaakvolle uitstraling weten te geven, in vormgeving, kleuren en detaillering, en het boek toont een rijke schakering aan reclame-uitingen, posters en emaillen uithangborden, echt een afgerond stuk lokale geschiedenis. 

Titel: Cyrus en Valuas fietsen en bromfietsen, ISSN 2210-2183, uitgave Vereniging De Oude Fiets, verkoopprijs € 12,50 verkrijgbaar bij de boekhandel in Venlo (o.a. ’t Boekhuis en Koops en via www.bromfiets.nl en www.oudefiets.nl.) 

Achtergrond
Cyrus, een echt familiebedrijf, en een begrip in Venlo. Begonnen in 1884 maakte de firma Jac. Franssen & Zonen vier generaties en honderd jaar lang fietsen en bromfietsen. Veelzijdige en creatieve mensen, eerlijke zakenlui, creatief, sociaal en bij wijlen poëtisch. Heel Venlo kende de prachtige toonzaal op de splitsing van de Herungerstraat en de Straelseweg.

In het prille begin probeerden ze het als verzendhuis: fietsen, onderdelen, lampen, naaimachines, jachtgeweren, pathefoons of kinderspeelgoed: het stond allemaal in de grote Franssen postorder-catalogus. Maar gaandeweg legden zij zich toe op fietsen, en vooral op mooie bromfietsen, die in grote getalen de fabriekspoort verlieten. Onder de merken Cyrus en Valuas werden de tweewielers overal ter wereld verkocht. Van de bromfietsen ging zelfs bijna de helft naar het buitenland.

Voor de Tweede Wereldoorlog werden hoofdzakelijk fietsen gemaakt. Na de oorlog draaide het vooral om bromfietsen met absolute topmodellen als de Cyrus Blue Star DeLuxe met slangenleren buddy.  Deze special over de geschiedenis van het bedrijf geeft een inkijk in het wel en wee van het familiebedrijf en de producten die er werden gemaakt.