Eind 2020 worden de bedrijventerreinen van Venlo voorzien van nieuwe bewegwijzering. De eenduidige uitstraling van de borden maakt in één oogopslag duidelijk dat de diverse locaties onderdeel zijn van Ondernemend Venlo. Agmi Traffic & Lighting verzorgt de opdracht. Als koploper op het gebied van duurzaamheid zet het bedrijf uit Tegelen in op hergebruik van materialen. Er gaat een duurzame wereld schuil achter de borden.
Door Wesley Hegge
Wie de bedrijventerreinen van Venlo bezoekt, komt ze tegen in alle soorten en maten. Welkomstborden. Soms zelfs met eigenzinnige vormgeving. De variëteit geeft de indruk dat de bedrijventerreinen apart opererende eenheden zijn, terwijl in werkelijkheid Ondernemend Venlo (OV) als koepelorganisatie de twintig bedrijventerreinen die deel uitmaken van de Bedrijven Investerings Zone (BIZ) vertegenwoordigt.
Uniformiteit
Om die samenwerking ook in het straatbeeld te tonen, heeft OV besloten de bewegwijzering te vernieuwen. De nieuwe borden hebben dezelfde uitstraling. Buiten een betere herkenbaarheid moet dit ook zorgen voor minder zoekwerk. Dat leidt tot minder verkeersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot. OV kiest voor Agmi Traffic & Lighting uit Tegelen bij de uitvoering van de opdracht. Doorslaggevend bij het verlenen van de opdracht is de koppositie die het bedrijf inneemt op het gebied van duurzaamheid.
Franka van de Gevel, operationeel directeur bij Agmi, vindt het mooi dat duurzaamheid zwaar heeft meegewogen bij de beslissing. “Bij ons gaat profit hand in hand met planet en people. We besteden veel aandacht aan milieu, mens en maatschappij. Dat blijkt uit een concept als Re-Sign, maar ook het slim plannen van transport en ons personeelsbeleid waarbij we het zeer belangrijk vinden dat iedereen lichamelijk gezond de pensioensleeftijd behaalt.”
Vervangen borden
Agmi is gevestigd op bedrijventerrein De Windhond in Tegelen, dat ook onderdeel is van Ondernemend Venlo. Van de Gevel begrijpt de keuze om de borden op de industrieterreinen van Venlo te vervangen. “Heb je de borden onderweg hiernaartoe gezien? Het valt niet echt op. Dat kan stukken beter en chiquer.”
In totaal gaat Agmi dertig borden/constructies vervangen. De ontwerpen zijn klaar, binnenkort start de productie en voor het eind van het jaar moeten ze geplaatst zijn. Maurice Cruijsberg, manager finance bij Agmi, legt uit hoe de duurzame werkwijze tot uiting komt. “We werken volgens de principes van Cradle to Cradle, hetgeen betekent dat elke grondstof en elk materiaal dat gebruikt wordt voor een product ook weer opnieuw moet kunnen worden hergebruikt. We halen de oude borden op. De bruikbare onderdelen worden schoongemaakt. Dit houdt in dat zonder toxische materialen de oude folie van het bord wordt verwijderd. Tot slot wordt het bord voorzien van een nieuwe, geprinte folie.”
Re-Sign
Door dit concept van Re-Sign wordt de levensduur van de bebording verlengd. Cruijsberg: “Als het over een aantal jaar nodig zou zijn om de borden aan te passen, halen we ze terug en kunnen we ze voorzien van nieuwe signing. De borden krijgen zo dus een tweede, derde en misschien wel vierde leven. Binnen het proces van Cradle to Cradle slaan we als het ware een stap over doordat we de dragers direct hergebruiken. De refurbished borden zijn namelijk stukken duurzamer dan bijvoorbeeld het omsmelten van de aluminium. Zoals je kunt zien, lijken de borden dankzij de signing zo goed als nieuw. Zonder kwaliteitsverlies.”
Er is geen enkel ander bedrijf in Nederland dat op grote schaal borden en dragers hergebruikt. Van de Gevel: “We willen het resignen uitbreiden en ook de blauwe borden boven de snelweg zo behandelen. Daar zien we een groeimarkt. Heel veel van alle bewegwijzeringsborden boven snelwegen in Nederland komen van ons af. Dat weten veel mensen in de regio Venlo misschien niet.”
Verschil maken
Agmi werd 73 jaar geleden opgericht en is actief in heel Nederland. Cruijsberg: “Elk jaar produceren we zo’n 40.000 tot 50.000 kleine verkeersborden. Van de grote bewegwijzeringsborden rolt jaarlijks tussen de 20.000 en 30.000 vierkante meter van de band. Als toonaangevende autoriteit kunnen we het verschil maken als het gaat om duurzaamheid.”
Het is ook om een economische reden interessant. Want borden zijn geld waard, zo legt Cruijsberg uit. “Gemeenten hebben op hun werf vaak borden in de rekken liggen die al tien jaar niet gebruikt worden, omdat ze niet aan bepaalde richtlijnen voldoen. We zeggen: lever de borden in, je krijgt er geld voor terug. Borden hebben vaak standaardmaten. Door het aanbrengen van nieuwe signing maken we er een nieuw bord van. Zo veranderen we gemakkelijk een bord voor eenrichtingsverkeer tot bijvoorbeeld verbodsbord. We halen de borden op in heel Nederland en herplaatsen de borden waar nodig, bijvoorbeeld in nieuwe woonwijken of bij nieuwe rotondes.”
Overigens mikt Agmi niet alleen op borden in gemeentewerven, benadrukt Van de Gevel. “Ook langs de weg. Er zijn in Nederland 600.000 borden teveel. Uit onderzoek blijkt dat het verminderen van borden ervoor zorgt dat ze beter opvallen. Daarnaast wordt het straatbeeld aantrekkelijker, overzichtelijker en veiliger.”
Ondernemend Venlo
Agmi is als actief lid van OV regelmatig aanwezig op de bijeenkomsten. Cruijsberg: “De bedrijfsbezoeken zijn interessant. Daar nemen we aan deel.” Verder vindt hij het een goede stap dat de bedrijventerreinen een aantal jaar geleden hebben besloten om samen op te trekken. “Tegenwoordig hebben we in Belfeld en Tegelen minder bedrijvigheid, zeker vergeleken met Venlo. Door de samenvoeging kunnen thema’s zoals cameratoezicht op kleinere schaal ook hier opgepakt worden. Je kunt kwalitatief meer gedaan krijgen als grote club.”