Park Your Truck is Europa’s grootste beheerder van parkeerplaatsen voor vrachtwagens en biedt deze aan in de buurt van de depots of productielocaties van zijn klanten. Denise Schuster (DE), managing director van Park Your Truck, legt uit: “Naast het creëren van vrachtwagenparkeerplaatsen in heel Europa, ondersteunen we ook bestaande truckstops bij het vullen van lege parkeerplekken. ‘s Nachts zijn deze vanzelfsprekend volgeboekt, maar overdag zijn er vaak veel beschikbare plekken.”
Volgens Schuster zijn er echter genoeg chauffeurs die overdag moeten wachten voordat ze bij een laadperron terecht kunnen omdat ze door verkeerssituaties hun gekregen tijdslot niet halen. “Als chauffeurs te vroeg of te laat arriveren, moeten ze vaak urenlang wachten voordat ze alsnog hun goederen kunnen afleveren of ophalen. Hierdoor lijkt het alsof ze ‘gestraft’ worden, terwijl ze feitelijk geen controle hebben over de ontstane situatie.” Dit zorgt voor het probleem van ‘wildparkeren’ langs wegen en in woonwijken in veel Europese steden, waaronder Venlo. Volgens Schuster veroorzaakt dit onveilige situaties en overlast, zowel voor de omgeving als voor de chauffeurs zelf. “Chauffeurs hebben vaak geen financiële mogelijkheden om gebruik te maken van bestaande truckstops, waardoor ze geen toegang hebben tot sanitaire voorzieningen en restaurants.” Daarom benadert Park Your Truck bedrijven in de omgeving en biedt hun contracten aan waarmee hun chauffeurs overdag gratis gebruik kunnen maken van de truckstops. Ondernemers huren een aantal parkeerplaatsen tegen een vast maandbedrag, ongeacht de duur van het verblijf van de chauffeurs tussen 07.00 en 18.00 uur. De kosten per maand zijn voor tien plaatsen 1.500 euro, voor twintig plaatsen 2.900 euro en voor dertig plaatsen 4.300 euro. “Voor deze bescheiden bedragen kunnen ondernemers geen volledig eigen truckparkeerplaats met faciliteiten opzetten”, aldus Schuster.
Ze benadrukt dat ondernemers de verantwoordelijkheid hebben om chauffeurs deze faciliteiten aan te bieden. “Het is voor ondernemers echter geen verplichting van de overheid om wachtruimtes te creëren op hun eigen bedrijfsterrein. Begrijpelijk, omdat het bouwen van een groter magazijn op hun grond vaak rendabeler is. Als bedrijf draag je echter bij aan het probleem van ‘wildparkeren’ door goederen te bestellen en te verzenden. Daarom vinden wij dat ondernemers hun verantwoordelijkheid mogen nemen en de kosten hiervoor moeten dragen.”
Verandering is noodzakelijk
Volgens Schuster is een verandering in denkwijze vereist voor ondernemers die chauffeurs willen behouden. “Een aantal jaar geleden kwamen ondernemers er nog mee weg zonder oplossingen te bedenken voor het chauffeurstekort. Het chauffeurstekort is nu echter enorm: momenteel zijn er in Europa 50.000 extra chauffeurs nodig, in tien jaar zal dit aantal stijgen naar 200.000. Dit komt voornamelijk door het grote aantal gepensioneerde chauffeurs, waardoor er nu slechts een relatief kleine groep jonge chauffeurs is die al het werk verricht. Oost-Europa heeft zijn chauffeursbestand al grotendeels uitgeput, aangezien men daar al in grote aantallen werkzaam is in dit beroep. Er wordt nu zelfs overwogen om hiervoor mensen uit de Filipijnen en India aan te trekken. Als ondernemers in de toekomst gebruik willen blijven maken van chauffeurs, is het essentieel om hun een comfortabele rustplek met faciliteiten te bieden. In Duitsland is ons concept reeds een succes en we hopen dat dit binnenkort ook het geval zal zijn in Venlo.”
Full-service
Freek Kusters (adviseur bedrijventerreinen gemeente Venlo) is positief over het aandeel van Park Your Truck bij de invulling van de parkeerplaatsen op het onlangs uitgebreide Truckstop Venlo. “Door intensieve samenwerking tussen de eigenaar Ton de Lang, Park Your Truck en de gemeente Venlo is de Truckstop Venlo geüpgraded naar een truckstop 2.0 waar vrachtautochauffeurs op alle momenten van de dag een plek kunnen reserveren voor een ‘full-service’ en veilige overnachting. Goed voor de vrachtautochauffeurs en goed voor de logistieke Greenport Venlo, waar just-in-time-transport een centrale rol speelt.”