VENLO – Op de site van De Limburger lazen we een bericht over een samenwerking van drie partijen die hun binnenvaartverbinding uitbreiden tussen de Rotterdamse havens en de haventerminals in Venlo en Born. Hierdoor wordt goederenvervoer via trucks verminderd.

Tussen Rotterdam en Limburg wordt de capaciteit voor containertransport per binnenvaartschip uitgebreid, waardoor er minder trucks de weg op hoeven.
Drie partijen die sinds een kleine twee jaar met de zogeheten Limburg Express een reguliere binnenvaartverbinding tussen de zeehavens van Rotterdam en de haventerminals in Venlo en Born onderhouden, gaan een extra schip voor hun containervervoer inzetten. In totaal zijn door deze transportvorm wekelijks grofweg 500 vrachtwagenritten minder nodig.

Samenwerkende partijen
De samenwerkende partijen, – European Gateway Services (EGS) in onder meer Venlo, Barge Terminal Born en de Danser Group –, bedienen met de Limburg Express klanten als het Amerikaanse modehuis Michael Kors met een megamagazijn in Venlo en chemiebedrijf Sabic in Geleen. „We merken een toenemende vraag in de markt naar betrouwbare en groene transportoplossingen”, verklaart managing director Joost Helwegen van Hutchison Ports Venlo (onderdeel van EGS) de uitbreiding van de transportcapaciteit.

Wachttijden
De ‘Limburg Express’ speelt in op problemen in de Rotterdamse zeehavens met de afhandeling van de containerbinnenvaart waardoor lange wachttijden en vertragingen aan de orde van de dag zijn. Frans van de Water van Sabic stelt dat internationale verladers „erg veel hinder ondervinden” van de onzekerheid over het moment van afhandeling.

Voor binnenvaartschepen die een groot aantal containers vervoeren, zijn echter tijdsloten in het leven geroepen. Hierdoor kunnen ze volgens een vaste planning worden geladen en gelost, wat de betrouwbaarheid van het vervoer ten goede komt. Juist door de bundeling van de drie partijen is er altijd voldoende lading voor de Limburg Express om aanspraak te maken op deze service.

Helwegen spreekt in dit verband van „een impuls voor de Limburgse economie. Door uitbreiding van de transportcapaciteit blijven Venlo en Born interessant voor logistieke vestigingen.”