VENLO – Per 18 januari 2021 is het alarmeringsprotocol voor bedrijven met een OMS (Openbaar Meld Systeem) aangepast. Op basis van verificatie zal de centralist beoordelen welke actie er ondernomen moet worden. Vanwege het groot aantal loze meldingen en het niet kunnen bereiken van contactpersonen is dit aangepast protocol noodzakelijk.
Zijn de gegevens van de contactpersonen up-to-date en zijn deze gegevens bekend binnen de webportaal van uw OMS provider? Bij verandering van de contactgegevens dient u deze altijd direct aan te passen binnen de webportaal van Siemens of Bosch zodat de centralist in geval van een alarm de juiste persoon hiervoor kan bellen.
Als OMS abonnee bent u wettelijk verplicht om door te melden vanuit een gecertificeerde brandbeveiligingsinstallatie. Daarom neemt de meldkamer brandweer na het ontvangen van een automatische brandmelding contact op met de aangegeven contactpersoon binnen uw organisatie.
Als men binnen 3 minuten geen contact krijgt met de contactpersoon of er na maximaal 5 minuten nog geen verificatie heeft plaatsgevonden, beschouwt de meldkamer brandweer deze melding als een ‘brandgerucht’. Brandweer Limburg-Noord gaat dan met één voertuig met Prio2 (gepaste spoed zonder geluid- en lichtsignalen ter plaatse) om een verkenning uit te voeren.