Om de economische potentie van de logistiek in Venlo maximaal te benutten beschikt Ondernemend Venlo over een commissie die zich actief inzet voor de sector. Met een kersverse voorzitter en nieuwe leden afkomstig van toonaangevende bedrijven krijgt de commissie een impuls in kennis en kunde. Het doel: ervoor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen en met meer onderlinge samenwerking de hubfunctie van Noord-Limburg in Europa uitbouwen.
‘Natuurlijk begrijp ik dat bedrijven gedeeltelijk in een gelijk vaarwater zitten, maar voor het overgrote deel is dat niet zo. Juist daar moeten we de samenwerking zoeken en transparant en open durven zijn naar elkaar. Als regio staan we niet op onszelf. We verhouden ons tot de Betuweroute in het noorden en in België ligt een andere belangrijke corridor. We moeten ons als Noord-Limburg sterk maken, waarbij we ons in de brede ontwikkelingen positioneren.’
Juiste balans
Sylvester van de Logt, CEO van Seacon Logistics, werd begin dit jaar benoemd tot voorzitter van de commissie Logistiek & Infrastructuur van Ondernemend Venlo (OV) en blaakt van ambitie. Om verder te komen heeft de sector een stip aan de horizon nodig. Daar voegt Van de Logt wel gelijk aan toe dat de commissie gaat voor een goede balans tussen de langetermijnvisie en het opkomen voor de belangen van de lokale bedrijven op korte termijn. ‘Hoe is het gesteld met de industrieterreinen, het vestigingsklimaat, de mobiliteit, de veiligheid en de arbeidsgelegenheid? Ook op dit tastbare niveau gaan we stappen zetten.’
De commissie begint met het inventariseren en prioriteren van thema’s. Bovendien wordt de door OV bepaalde visie herijkt. ‘De doelstellingen en bijbehorende acties moeten duidelijk zijn. Sommige onderwerpen pak je zelf op, andere samen met omliggende gemeenten en grotere thema’s zoals de verbreding van de A67 adresseer je weer op een ander platform.’
Van de Logt is geen doemdenker, maar desgevraagd schetst hij waarom het werk van de commissie zo belangrijk is. ‘Er moet te allen tijde voorkomen worden dat de logistiek in de regio als doorgeefl uik gaat fungeren. De kracht van Venlo schuilt in de hubfunctie, die moeten we borgen en promoten. Gezien de geografi sche ligging zijn we fantastisch ontsloten en daar willen we in economisch opzicht het maximale uithalen voor de regio. Ik ben deze uitdaging niet alleen aangegaan omdat ik er als CEO van Seacon Logistics belang bij heb, maar ik wil me ook inzetten voor alle andere ondernemers in Venlo.’
‘Gezamenlijk kennis inbrengen en kosten delen om een snellere doorontwikkeling mogelijk te maken’
Van de Logt heeft onlangs zijn eerste vergadering voorgezeten en is ‘zeer content’ over de samenstelling van de commissie, die bestaat uit leden van OV en van vertegenwoordigers uit het publieke domein, zoals de gemeente en de politie. ‘De bedrijven in de commissie zijn van verschillende omvang en typologie, waardoor we een goede afspiegeling hebben van de belangen van eenieder.’
Optimaliseren logistieke stroom
Behalve een nieuwe voorzitter zijn er ook nieuwe commissieleden: Will van ’t Hek (eigenaar van Global Cargo Care) Jos Schmitz (directeur SHE & facilities bij Vistaprint) en Gerjan den Hartog (CEO van vidaXL). Den Hartog heeft hoge verwachtingen van de eind vorig jaar opgerichte Supply Chain Valley (SCV). ‘De SCV is gesitueerd in Venlo en versterkt de regio als supply chain en logistieke hub voor Noord-Europa. Met deze samenwerking van bedrijven, kenniscentra en overheid willen we van elkaar leren en logistieke stromen effi ciënter maken.
‘De commissie is een goede afspiegeling van de logistieke sector, zodat we de belangen van eenieder kunnen behartigen’
We beschikken in Venlo over een aantal railterminals en een bargeterminal. Hoe gaan de volumes zich ontwikkelen en kunnen we de continue doorstroming van goederen met een heldere visie en doorontwikkeling in lijn brengen met de barge- en railterminals? VidaXL is een van de grotere verladers en ik zoek graag de samenwerking met andere verladers om daar antwoord op te geven.’
Onderliggend aan het optimaliseren van de logistieke stroom lopen binnen de SCV praktische projecten. Den Hartog: ‘Die zijn gericht op optimalisaties binnen de logistieke muren. Denk aan ruimtevraagstukken, sharing warehouse space en opgaves op het gebied van stock control. We proberen projecten te identifi ceren die voor meerdere spelers in het samenwerkingsverband relevant zijn zodat we die gezamenlijk kunnen oppakken, kennis kunnen inbrengen en kosten kunnen delen om zo een snellere doorontwikkeling mogelijk te maken en de sector een dienst te bewijzen.’
Den Hartog kijkt terug op een goede start. ‘Zes grote bedrijven zijn de kartrekkers; Universiteit Maastricht, TNO, Fontys Hogescholen en Zuyd Hogeschool zijn aangehaakt. De basis is gelegd, de komende twaalf maanden gaan we het verder uitbouwen. We willen zeker ook de wat kleinere verladers met een logistieke innovatieve uitdaging erbij betrekken.’ Aanvullend zegt Van de Logt dat ook aansluiting gezocht wordt met bestaande initiatieven. ‘Zo staat bij de SCV de uitbouw van de relatie met het Smart Logistics Centre op de planning. Er zijn overigens tal van initiatieven met raakvlakken. De vraag is altijd: wat is de congruentie? Hoe zorg je ervoor dat je niet allemaal hetzelfde doet? Ook hier willen we de verbinding zoeken om elkaar te versterken.’
Industrieterreinen
Inzoomend op de alledaagse situatie met betrekking tot logistiek en de industrieterreinen vormt de veiligheid een punt van aandacht. Van de Logt: ‘De aanwezigheid van vrachtwagens en transportstromen brengt zorgen over de veiligheid met zich mee. Ik ben blij dat we vanuit de politie resources ter beschikking hebben voor toezicht en handhaving.’
De lijnen met wijkagent Marc Bertjens en boa-coördinator bij de gemeente Venlo Leon Geeraets zijn kort. Geeraets: ‘Er is een project van start gegaan voor het structureel bekeuren en wegslepen van foutgeparkeerde vrachtwagens. We zien dat de truckparking aan de James Cookweg ’s avonds rond tien uur regelmatig vol is en dat chauff eurs op de industrieterreinen een plekje zoeken. Het spreekt zich rond onder de chauff eurs als een vrachtwagen van een collega wordt afgesleept, ze denken voortaan goed na voordat ze ergens parkeren waar het niet is toegestaan.’
Geeraets benadrukt dat handhaving niet de oplossing is. ‘Tot de truckparking is uitgebreid, moet het gebeuren. Anders wordt er niet geluisterd en zorgen ze voor overlast. Je wilt dat de bedrijventerreinen en de omgeving netjes blijven.’ Van de Logt knikt instemmend. ‘Het is in het belang van alle leden van OV dat we optreden tegen wildparkeren.’
Brexit
De logistiek is een dynamische sector waarin veel ontwikkelingen plaatsvinden. Daar komt ook nog eens de Brexit bij. De impact hiervan is voelbaar bij de ondernemers. Van de Logt merkt enkele weken na intreding van de nieuwe handelsen samenwerkingsovereenkomst dat de exporteurs in het Verenigd Koninkrijk onvoldoende voorbereidingen hebben getroffen. ‘De bedrijven in Nederland hebben de zaakjes op orde, maar aan de andere kant van de Noordzee ontstaan problemen. Met alle gevolgen van dien.’
‘Een goede balans tussen een langetermijnvisie en opkomen voor lokale belangen op korte termijn’
De gevreesde files zijn weliswaar uitgebleven, maar de balans in de supply chain is door het gebrek aan voorbereidingen verstoord. ‘Dat heeft consequenties voor de kostprijs en leidt ertoe dat de handel wegvalt of onbetaalbaar wordt. Ik hoop dat het een tijdelijk probleem is en het snel opgelost wordt, maar ik houd mijn hart vast.’
Tot slot wil Van de Logt nog kwijt dat hij veel gaat communiceren richting de leden van OV. ‘Als we straks de thema’s bepaald hebben, wil ik daaraan vasthouden en ook blijven communiceren. Waar staan we, waar gaan we heen en waarom doen we dat? Zo creëer je betrokkenheid en daadkracht. Het is aan mij de taak om de positieve schwung erin te houden. Dat ga ik met veel passie en enthousiasme doen.’