Tweedejaarsstudenten zijn in het kader van de hackathon op bedrijfsbezoek geweest bij Caramba in Duisburg.

Pompwagens maken plaats voor robots, notitieblokken voor mobiele scanners. De logistiek verandert snel. Data-analyse en conceptueel denken zijn skills waarover medewerkers tegenwoordig moeten beschikken. Fontys Venlo stoomt studenten klaar door met praktijkopdrachten dicht op de ontwikkelingen te zitten. Voor Caramba en Berner gingen studenten aan de slag met het verminderen van complexiteit in de supply chain. Dat leverde verfrissende inzichten op.

De logistiek wordt steeds complexer. Bedrijven hebben daarom behoefte aan verschillende typen medewerkers. ‘De sector is datagedreven’, zegt Marco Schepers, senior director Supply Chain Operations bij The Berner Group. ‘Alles is met elkaar verweven, data worden aaneengeregen en lopen van klant tot leverancier. Als er ergens iets niet klopt, heeft dat gevolgen voor de hele keten. Je hebt medewerkers nodig die daarover nadenken.’

Nieuwe skills
Docent Roel Verberk van Fontys Venlo leidt deze studenten op. ‘Mbo’ers zijn vooral op operationeel niveau actief. Dit uitvoerend werk is en blijft heel belangrijk. Onze hbo’ers stellen zich daarbij ook de vraag: voeg ik door de oplossing die ik voordraag ook waarde toe aan het totale proces? Dat leer je vooral met opdrachten uit de praktijk. Daarom heeft onze opleiding praktijkgericht onderzoek tot een speerpunt gemaakt.’

De hackathon die heeft plaatsgevonden is daar een voorbeeld van. Verberk: ‘Het is onderdeel van een project dat nu voor het derde jaar draait. Normaal gesproken moeten studenten 12 | zelf een bedrijf zoeken, maar door de corona-uitbraak was dat lastig. We hebben onze alumni benaderd met de vraag of ze ons konden helpen met een challenge rondom een productielogistiek thema.’

Schepers reageerde namens de Berner Group. ‘We hebben de studenten uitgedaagd om bij twee van onze bedrijven, Berner en Caramba, de complexiteit in de supply chain te verminderen. Wat het interessant maakte, is dat Caramba fabrikant is van chemieproducten en levert aan Berner. Zo heb je dus zowel de productie- als de klantkant, het geeft een keten weer.’

Frisse inzichten
Bij de hackathon werden de studenten in vier groepen verdeeld. Ze kregen allemaal dezelfde input en konden daarnaast data opvragen. Schepers: ‘De uitdaging schuilde erin dat de producten in meerdere landen verkocht worden, met elk hun eigen regels en verschillende talen. Dat maakt het complex. We hebben modellen met labels en hebben de studenten gevraagd welk model het beste is.’

Tweedejaarsstudent Santi Peeten dook in de data. ‘Het was een enorme bulk aan informatie. Vlak voor de verscherpte maatregelen hebben we een bezoek gebracht aan Caramba in Duisburg. Dat was fijn, want je kon zien hoe de productielijn is ingericht en je zodoende een beeld vormen. Daarna verliep het project vooral online en hadden we elke week een call.’ De studenten brachten de processen in kaart. Het leidde tot verfrissende inzichten. De groep van Peeten deed bijvoorbeeld een aanbeveling om het orderingsproces te optimaliseren. Schepers: ‘We hebben ook analyses teruggekregen waar we zelf nooit over nagedacht hadden. Het bleek bijvoorbeeld zo te zijn dat een relatief klein land waaraan we producten leveren belangrijker is dan we wisten. Van een bepaalde productgroep staat het land zelfs in de top drie.’

Win-winsituatie
De samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs is een win-winsituatie. Verberk: ‘We kunnen veel van elkaar leren. Ik wil dan ook andere bedrijven uitdagen: heb je een challenge, bijvoorbeeld op het gebied van procesverbetering, meld je dan bij Fontys Venlo. We zoeken nog bedrijven voor volgend schooljaar. Een hackathon is interessant voor een bedrijf, omdat het relatief weinig inspanning kost en mooie resultaten oplevert. Ook kun je je als bedrijf profi leren richting de studenten, de toekomstige medewerkers.’

Naast de hackathon zijn er meer initiatieven waarbij onderwijs en bedrijfsleven samenkomen. Zo is Fontys Venlo medeoprichter van het Supply Chain Development Center, waarin mbo-, hbo- en universitaire opleidingen deelnemen om zo een brug te slaan naar het bedrijfsleven en om meer instroom te genereren voor de logistieke sector.

Heb je ook een logistieke challenge? Neem dan contact op met Roel Verberk van Fontys Venlo: r.verberk@fontys.nl | www.fontys.nl